Fartsholderen på disse bilene er rett og slett trafikkfarlige
En fartsholder skal gi deg trygg og komfortabel kjøring. På de nyeste produktene fra blant andre Volkswagen-konsernet og Mercedes er effekten stikk motsatt.
Vår gullfargete Volkswagen ID.4 ligger med fartsholderen aktivert i 110 km/t på E6 sør for Minnesund, retning Oslo. Sakte tar vi igjen en varebil i høyre felt.
Den adaptive fartsholderen registrerer etter hvert objektet foran oss, tilpasser seg avstanden og reduserer farten gradvis til 106 kilometer bak varebilen.
Vi blinker ut til venstre, det er ingen biler foran i vårt felt, og bilen henter seg opp igjen til 110 km/t. Vi glir komfortabelt opp på siden av varebilen. Alt perfekt så langt. Den adaptive fartsholderen fungerer som den skal.
Men sekunder før vi skal svinge inn foran varebilen, mister tilsynelatende ID.4 all motorkraft. Hastigheten reduseres brått, og varebilen kommer opp på høyre side av oss. En bil har også kommet raskt inn i bakspeilet, etter den plutselige fartsreduksjonen.
Skiltleseren fra helvete har slått til igjen.
Bilen leser skilt fra perifere sideveier eller henter inn utdatert informasjon fra navigasjonsanlegget og fôrer bilens selvkjøringsfunksjoner med feil data.
Resultatet er at sjåføren overrumples med akutte og formålsløse nedbremsinger – eller plutselig akselerasjon, om du ligger under en fartsgrense.
Annonse
Video
Heldigvis var vi forberedt. Det samme hadde nemlig skjedd oss et tosifret antall ganger på strekningen Vinstra-Oslo innen vi endte i den mest trafikkfarlige situasjonen sør for Minnesund.
Videoen du kan se øverst i denne saken er tatt av en passasjer i en 80-sone like ved Tusenfryd fornøyelsespark, 2o km sør for Oslo. Dette skjer i løpet av drøye 10 sekunder, uten at et eneste hastighetsskilt er å se for føreren:
Bilen registrerer et 30-skilt og reduserer raskt farten i 80-sonen.
Nede på 44 km/t registrerer den et 90-skilt og begynner å akselerere igjen.
Under fartsøkningen registrerer den så et 80-skilt – som farten etter hvert tilpasses.
Her er tre andre av mange eksempler fra vår andre tur sørover på E6:
I 110 kmt/t på firefelts vei litt nord for Hamar ble igjen hastigheten plutselig redusert, som ved en kraftig oppbremsing. I instrumentpanelet sto det med liten skrift: «Sving forut, 65 km/t.» Det var lite trafikk, og vi lot bilen fullføre sine planer. Den la seg disiplinert i 65 km/t og forble der.
Men: Det var ingen sving forut. Veien var snorrett i fire felt.
I 110 km/t. ned mot Andelva bru ble farten plutselig strupet til 80 km/t. «80 registrert» sto det med liten skrift i instrumentpanelet. Dette var bare ett av liknende eksempler, men denne gangen lå vi i venstre felt i en slak venstresving i det vi passerte en bil – og ubehaget i situasjonen ble ytterligere forsterket. Og igjen: Ingen skilt varslet om nedsatt hastighet.
I 100 km/t. på E6 begynte plutselig bilen å akselerere. «110 registrert» sto det i displayet. Og ganske riktig, vi passerte nettopp et skilt med 110. Men det er én eneste god grunn til at man aktiverer fartsholderen i 100 km/t: Man har lyst til å kjøre i 100 km/t.
Fra kommunikasjonsjef Anita Svanes hos VW-importør Harald A. Møller, får vi opplyst at det er særlig to forhold som forklarer de problemene vi opplever:
Skilt på sideveier eller broer over veien er plassert slik at bilens kamera leser disse og regulerer hastigheten deretter.
Kartdata er ikke oppdatert.
Hun påpeker også at fartsholderfunksjonen enkelt kan deaktiveres i bilen.
Jobbes hardt
Tilsvarende opplevelser hadde vi nylig i helt nye Skoda Octavia – som deler førerstøtteteknologien med VW-modellene.
Den varslet riktig nok ikke om «sving forut» og nedsatt hastighet – som ID.4. Men den hadde blant annet en akutt nedbremsing rett under brua som går over E6 ved Kløfta og en tilsvarende umotivert nedbremsing fra 110 til 60 km/t. like sør for Mjøsbrua.
Motor vet at det jobbes hardt for å få løst disse problemene i Norge.
Annonse
Bremser helt ned
Vi har erfart det samme med ulike modeller fra Mercedes. Sist med GLA, som i prinsippet er samme bil som kommende elektriske EQA, bare med ladehybridteknologi.
I tillegg til mange av de samme unotene som ID.4 og Octavia, opplevde vi også at GLA bremset ned til null – 0 – km/t. i forkant av bruer som gikk over E6.
I en epost til Motor, forklarer kommunikasjonskonsulent André Jaskiewicz hos Mercedes-importør Bertel O. Steen det slik:
«Aktiv fartsgrenseassistent fungerer som et godt verktøy til å overholde fartsgrensene hvis en selv skulle bli uoppmerksom på et skilt. I de få tilfellene der systemet regulerer til en hastighet som er annerledes enn fartsgrensen, kan det være på grunn av feilaktig registrert data i navigasjonen, eller så er bompengeinnstillingene ikke justert til automatisk betaling. Sistnevnte kan enkelt justeres i menyen, men selve fartsgrenseassistenten kan også deaktiveres, om ønskelig.»
Skape tillit
En fartsholder skal gjøre turen tryggere og mer komfortabel for både fører og passasjerer. De avanserte systemene skal også gi oss forbrukere tillit til at bilprodusentene sitter på kompetansen mot stadig mer og tryggere selvkjøring.
Faktum er at teknologien fungerer svært dårlig under norske forhold. Den er rett og slett trafikkfarlig.